Elektroniczne zbieranie wymagań- wymiana pieca w domku jednorodzinnym

Wstęp

Przyszedł czas na wymianę pieca w moim domu. Zamówiłem instalatora, który przyjechał na miejsce i na podstawie ustaleń przygotował ofertę handlową.

To co mi się rzuciło w oczy, człowiek, który do mnie przyjechał miał kartkę i długopis i spisywał nasze ustalenia. Pomyślałem, że to może być dobry pretekst do zaproponowania elektronicznego rozwiązania.  Oczywiście ja patrze pod moim kątem czyli dla mnie jako klienta dobrze było by mieć po takiej rozmowie wgląd w cenę i przybliżony termin realizacji, jak najszybciej. A tego uzyskać na miejscu nie mogę. Oferta dopiero musi być przygotowywana na podstawie założeń przedstawionych podczas spotkania.

Założenia

Pomysł mój oparłem na tym właśnie założeniu. Im szybciej jako jako klient otrzymam informacje na temat kosztów instalacji kotła i przybliżonego terminu tym lepiej dla mnie. Dzięki temu będę mógł szybko zdecydować się na tę ofertę lub też sprawdzić inną albo też zmodyfikować ją co pozwoli np obniżyć koszty.

Proponowane rozwiązanie

Postanowiłem stworzyć za pomocą Event Stormingu krótki proces. Póki co proces ten jest moim subiektywnym spojrzeniem na ten problem. Bez wskazówek drugiej strony ale od czegoś trzeba zacząć.

Zdarzenia mogą być niewyraźne więc opiszę je słownie poniżej. Jest to drugi etap ES-gu zdarzenia poukładane są w pewnym procesie, być może brakuje tam jeszcze jakiś zdarzeń ale to można zawsze uzupełnić. Czas płynie od lewej strony do prawej, czyli po lewej stronie pierwsze zdarzenia po prawej ostatnie.

Rozpoczęcie procesu

Uznałem, że proces rozpocznie się od telefonu klienta do instalatora (handlowca) z prośbą o wycenę

  • klient zgłosił chęć instalacji – prośba o wycenę instalacji kotła w domu jednorodzinnym,
  • zgody rodo zostały potwierdzone – wydaje mi się, że ten punkt jest bardzo istotny i rzutuje na dalszą część postępowania, bez tego nie może być mowy o kontakcie np., poprzez email,
  • ustalono termin wizyty,
  • instalator dotarł na miejsce – tego zdarzenia nie ma, postanowiłem go dodać żeby ułatwić  przejście procesu dalej,
  • wybrano piec (kocioł) – na tym etapie nie wchodzę w szczegóły dotyczące parametrów jakie są potrzebne do ustalenia jaki piec  powinien być wybrany,
  • wybrano oprzyrządowanie kotła,
  • wybrano wkład kominowy,
  • materiały dodatkowe zostały ustalone – tu zdaje sobie sprawę z braku możliwości ustalenia dokładnej ceny i ilości potrzebnego materiału ale wydaje mi się, że dobrym zwyczajem jest branie ceny nie co większej niż faktycznie może być,
  • wybrano zbiornik wody ciepłej (bojler, bufor),
  • dodano promocje – w moim przypadku mam promocje na kocioł więc do wyceny kosztów podałem tę informacje, na obrazku nie ma tego zdarzenia,
  • cena za robociznę została ustalona – tego zdarzenia również nie ma,
  • wyliczono cenę ,
  • zatwierdzono cenę – klient zatwierdził by cenę
  • dodano zlecenie do kolejki – w tym momencie mam już zlecenie na kocioł mogę go przesłać  do instalatorów z tego rejonu  (którzy współpracują z moją firmą), kolejka to nic więcej jak lista zleceń z możliwością wyboru,
  • obniżono cenę zlecenia – tu chodzi o to, że takie zlecenie trzeba jak najszybciej podjąć żeby ustalić termin wykonania. Aby proces ten przyśpieszyć do każdego zlecenia jest prowizja. Prowizja z upływem czasu stawała by się mniejsza, taka odwrócona aukcja, można by się nawet pokusić o taką aukcje kto mniejszym kosztem wykona taką instalację ;-),
  • pobrano zlecenie z kolejki – pobranie nie jest jednoznaczne z przypisaniem ale czas na przypisanie lub anulowanie znacząco się kurczy,
  • przypisano zlecenie,
  • ustalono termin zlecenia,
  • zatwierdzono termin zlecenia – klient zatwierdza termin,
  • wpłacono zaliczkę,
  • opłacono pełną kwotę,
  • zlecenie zostało zrealizowane.

To jest tak zwany „Happy path”  bez rozgałęzień, aczkolwiek zdarzenia z wpłatami mogą sugerować rozjazd ale wydaje mi się, że to były by kolejne kroki.

Wnioski

Mam zamiar jeszcze proces trochę rozwinąć, zobaczyć co mógłbym dodać,  spoglądając na to z mojej strony.

Czy stworzenie takiej aplikacji jest praktycznie? nie wiem. Być może takie aplikacje już istnieją. A może to dobry pomysł żeby zrewolucjonizować rynek? Bo wymian pieców będzie coraz więcej.