Bounded Context

Inaczej granica pojęć domeny.

(04.02.2020) Według tłumaczenia książki Erica Evansa Bounded Context „Kontekst Związany”, ja wole granica kontekstów.

Po wyznaczeniu sub-domen naszego systemu przyszedł czas na bounded contexty.  Bounded contexty wyznacza się w Event Storming Process Level.

Co daje nam wyznaczenie granic kontekstów?

Najważniejszą zaletą tego podziału jest określenie wspomnianej właśnie granicy przestrzeni, w której zamykają się pojęcia związane z daną dziedziną problemu.  Bounded contexty odzwierciedlają przyszłe moduły.

Bounded Context w torfowisku.

Uczestnicy sesji:

  • Jakub Wiącek
  • Paweł Liszka
  • Marcin Juranek

Na sesji ESPL udało nam się wyznaczyć kilka kontekstów, wyznacza się je za pomocą heurystyk, które opisane są dokładnie, w szkoleniu DNA. Poniżej BC w torfie:

  • użytkownik – kontekst skupia się wokół pojęć związanych z rejestracja użytkownika i nadanie identyfikatora w systemie zewnętrznym (taką mamy specyfikę systemu),
  • kody rabatowe – kontekst definiuje kody rabatowe, generuje je i przedstawia sposób wykorzystania,
  • rabaty klienckie – oprócz kodów rabatowych w systemie dostępne są rabaty indywidualne przygotowane dla konkretnego klienta. Kontekst ten definiuje rabaty, historie oraz sposób przypisania i odebrania rabatu,
  • promocje – kontekst opisuje definiowanie, uruchomienie i zakończenie promocji,
  • płatności – w tym miejscu znalazły się tematy związane z szybką płatnością, przelewy tradycyjne oraz zwracanie płatności,
  • księgowość – kontekst opisuje wystawianie faktur,
  • katalog produktów – zarządzanie katalogiem produktów,
  • cena – kontekst opisuje czynniki wpływające na ceny oraz ustalenie ceny,
  • magazyn – wyszukiwanie towaru, przyjmowanie i wydawanie towaru,
  • odbiór osobisty – kontekst opisuje odbiór osobisty towaru,
  • dostawa kurierem – kontekst opisuje dostarczenie towaru kurierem,
  • zamówienie – kontekst najbardziej rozbudowany i skomplikowany, składający się wielu elementów, które muszą łączyć się z innymi kontekstami. W jego skład wchodzi
    • Wybieranie towaru
    • Wybór sposobu dostawy
    • Finalizowanie zamówienia
    • Anulowanie zamówienia przez klienta
    • Anulowanie zamówienia przez system
    • Zwracanie towaru
    • Reklamowanie towaru
    • Wydawanie zamówienia

Torfowisko – BC Użytkownik

Poniżej w galerii zaprezentowane są poszczególne bounded contexty. BC magazynu oraz zamówienia ze względu na swoją „wielkość” zostały rozbite na części.